Ozvučení akcí

Pokud plánujete uspořádat jakoukoliv akci, ať už jde o koncert, festival, divadelní představení nebo firemní večírek, profesionální a moderní ozvučení vaší akce může udělat obrovský rozdíl v kvalitě a zážitku vašich návštěvníků. Mnoho pořadatelů si vůbec neuvědomuje, jak důležitou roli hraje správné a profesionální ozvučení eventu. Nekvalitní nebo zastaralou aparaturou a nesprávným nastavením ozvučení tak mohou návštěvníci přijít zbytečně o kvalitní hudební zážitek a vaše práce s pořádáním akce by mohla jít zbytečně vniveč.

Co vše byste měli zohlednit při výběru
idealního dodavatele ozvučení vaší akce?

Zkušenosti a reference

Ověřte si, zda má dodavatel prokazatelné reference nebo ověřené recenze (například na Google) z předchozích projektů ozvučení. Zároveň zjistěte, jestli má dodavatel zkušenosti s ozvučením akcí podobného typu, na který jej plánujete objednat.

Cena a cenová transparentnost

Vámi vybraný dodavatel by měl před realizací akce vytvořit jasnou a srozumitelnou cenovou nabídku na základě zadání, které jste poslali. Některé služby se mohou nacenit na základě hodinové sazby techniků. Většina renomovaných dodavatelů ozvučení by měla na svém webu uvádět orientační ceny, aby nebyly pro každého klienta jiné. Spolu s cenovou nabídkou vám tyto dodavatelé poskytnou také informace o hodinových sazbách svých techniků.

Dodavatel není One-man-show

Zajistěte, aby dodavatel dodržoval všechny relevantní bezpečnostní normy a měl veškerou techniku pravidelně kontrolovanou a certifikovanou.

Kvalita a rozsah techniky

Ujistěte se, že dodavatel disponuje moderní a kvalitní zvukovou technikou, která je schopná pokrýt specifika vaší akce, ať už jde o malý sál nebo velký venkovní prostor.

Nenechte se ale zbytečně zmást zavádějícími technickými parametry a značkami reproduktorů, které vám ani nic neříkají.

Pro většinu klientů není moc podstatné, jakou značku ozvučení zrovna daná firma vlastní. Ani kolik W zvuku se rozhodnou na váš evet pro ozvučení dovést. Spousta dodavatelů na vás začne chrlit jména reproduktorů, kolik kW zvuku mají na skladě... Ale opravdu vás tyto informace zajímají?

Dnes existují již desítky kvalitních systému, a co zvukař, to vlastně jiný názor na to, který PA hraje lépe a jaká značka je ta "nejlepší". Jediný důvod, proč se o značky ozvučení na vašem eventu zajímat je, že někteý z vystupujících má ve svých preferencich technické požadavky na konkrétní značky aparatury.

Obecně si myslíme, že v dnešní době hraje nemalou roli i velikost a estetika celého ozvučení. Pokud by vám dodavatael na VIP event dorazil s obrovskými, nedej bože špinavými reproduktory se starým lakem, tak to moc na puncu luxusu vaší akce nedodá. Spousta dodavatelů má k dispozici dnes již dost "archivní" kousky, které mají často svá lepší léta za sebou. Proto není od věci si ověřit, jak starou technikou dodavatel disponuje.

Proto byste se měli s dodavatelem dohodnout, zda máte nějaká prostorová či vzhledová očekávání, a klidně si nechte zaslat fotografie či vizualizace, jak by dodávaná technika vypadala.

Mějte přesně definované vaše požadavky a očekávání na akci, kterou potřebujete ozvučit.

Abyste zbytečně nevyhazovali peníze z okna, nebo dokázali porovnat adekvátně cenové nabídky na ozvučení od jednotlivých dodavatelů, je třeba srovnávat nabídky vytvořené na základě stejného zadání. Ale co by takové zadání mělo obsahovat?

  • Odhadovaný počet účastníků akce
  • Kde se vaše akce bude konat? (v jakých prostorách)
  • Program eventu (délka, vystupující a další program)
  • Technické požadavky vystupujících - zde je třeba sí dát největší pozor, např. někteří interpreti mají velmi specifické požadavky, které dokáží velmi ovlivnit cenovou nabídku.
  • Technické vybavení na místě, např. zda bude na místě již dodána konstrukce pro instalaci ozvučení apd.
  • Dostupný personál na místě eventu - vzhledem k tomu, že reproduktory pro ozvučení větších eventů nejsou úplně nejmenší zařízení, je třeba si hned na začátku říct, zda další subdodavatelé budou mít na místě tzv. "Bedňáky" / stage hands, kteří pomohou zvukaři s montáží a vybalením techniky. Nebo zda je třeba v rámci ozvučení dorazit s více techniky.
  • Díky stanovení budgetu na samotné ozvučení dokážete předejít zbytečným "překvapením" v rámci cenových nabídek. Většina renomovaných firem disponuje několika zvukovými systémy, dokáží tak nabídout řešení v různých cenových hladinách.

Nezbytné vybavení dodavatele ozvučení v roce 2024

Jako pár základních rozpoznávacích znaků byste si u dodavatale měli ověřit, zda disponuje alespoň dnes již základní moderní zvukovou technikou:

  • Digitální mixážní pult
  • Line Array reproduktory
  • Digitální zesilovače s DSP / aktivní PA systém s DSP (procesor)
  • Bezdrátové mikrofonní systémy s výběrem několika hlav a variant mikrofonu (klasické, náhlavní, klopové)
  • Velký výběr klasických mikrofonů


K samotnému ozvučení akcí

Ozvučení akcí, festivalů či jiných eventů je klíčové pro zajištění kvalitního zážitku pro diváky i účinkující. 

Správné ozvučení je důležité pro to, aby se každé slovo a každý zvuk dostaly k posluchačům v co nejlepší kvalitě, a aby celkový zvukový projev byl plynulý, přirozený a stejně tak i emotivní.

Profesionální sound design se v posledních letech stal nedílným a důležitým prvkem při organizaci akcí a festivalů. Jeho cílem je vytvořit zvukovou atmosféru, kterou podpoří a doplní vizuální prvky. Správně navržené ozvučení může dramaticky zlepšit celkový zážitek diváků a účinkujících, ať už se jedná o koncert, divadelní představení nebo filmovou projekci.

Ozvučení akcí je složitý proces, který vyžaduje zkušené techniky a kvalitní zvukovou techniku. Technici musí brát v úvahu mnoho faktorů, jako jsou velikost a tvar místa konání, počet účinkujících, počet diváků a další faktory, které mohou ovlivnit zvukové vlastnosti prostoru. Důležité je také zajistit, aby ozvučení bylo dostatečně výkonné, tedy hlasité, aby bylo srozumitelně slyšet na celém místě konání akce, ale zároveň ne příliš hlasité, aby nedošlo k poranění sluchu účastníků, nebo bylo pro posluchače nepříjemné.

Pro správné ozvučení je důležité mít kvalitní zvukovou techniku, jako jsou line array reproduktory, digitální mixážní pulty a další dostatečně moderní hardware. Kromě toho musí technici být schopni využít pokročilých zvukových technologií a softwarových nástrojů, které umožňují ladění a úpravu zvuku v reálném čase.

V dnešní době je kvalitní ozvučení a sound design klíčovým faktorem pro úspěšnost akcí a festivalů. Diváci očekávají nejen vynikající výkon od umělců, ale také kvalitní zvukový projev. Proto je důležité investovat do kvalitní zvukové techniky a zkušených techniků, kteří jsou schopni zajistit perfektní zvukovou kulisu pro každou akci nebo festival.

Chcete, aby vaše akce byla nezapomenutelná? Využijte naší bezplatné konzultace!
Pořádáme akce v Praze i celé ČR.